Digital Marketing Pentru Gen Z: Un ghid al celor mai bune practici

Generația Z, cunoscută și sub numele de Gen Z, reprezintă demograficul de populație născută după generația Millennials, între 1997 și 2012. Această generație este formată din persoane care au crescut în era internetului și a social media. Prin urmare, au dezvoltat o relație deosebită cu aceste platforme, care au devenit vocea lor în lumea digitală.

Spre deosebire de generațiile anterioare, Gen Z s-au născut într-o lume în care social media era deja o componentă omniprezentă a vieții de zi cu zi. Prin urmare, ei sunt considerați a fi primii “nativi digitali” adevărați, cu o înțelegere profundă și o familiaritate înnăscută cu tehnologia și internetul.

Care este relația Gen Z cu social media?

Gen Z utilizează social media din diverse motive, inclusiv pentru a rămâne în contact cu prietenii și familia, pentru a-și împărtăși interesele sau experiențele și pentru a urmări ce postează influencerii favoriți. Este cunoscută preferința acestora pentru conținutul vizual de scurtă durată, în platforme precum TikTok, Instagram și Snapchat, fiind deosebit de populare în rândul acestui grup demografic.

Un aspect cheie al relației Gen Z cu social media în 2023 este accentul pe care îl pun pe autenticitate. Este unul dintre factorii principali care au condus la creșterea în popularitate a aplicației BeReal, al cărei sistem se bazează pe mai multă transparență din partea utilizatorilor. Tinerii din această categorie de vârstă sunt cunoscuți și pentru scepticismul lor față de publicitate și marketingul tradițional.

Pe lângă faptul că folosesc social media din motive personale, cei din Gen Z sunt prezenți pe aceste platforme și pentru a interacționa cu branduri și companii. Această generație este foarte implicată în cauzele și problemele care o interesează. De aceea, utilizează adesea social media ca modalitate de a susține și promova aceste cauze (încălzirea globală, egalitatea de drepturi, promovarea de produse sustenabile și altele asemenea). Companiile care reușesc să se conecteze cu Gen Z la nivel personal și să se alinieze la valorile lor au șanse să aibă succes în rândul acestei categorii demografice.

Este de reținut, însă, că sunt predispuși să aibă încredere în recomandările și opiniile unor influenceri, în calitate de reprezentanți ai generației, în ton cu cele mai noi trenduri. Influencerii ,,dictează” adesea și care sunt brandurile cool, prin promovare sau prin postări tip ,,story time”, în care pot fi menționate acestea. Prin urmare, este mai probabil ca Gen Z să interacționeze cu un tip de conținut care pare autentic, cu care se poate identifica și este mai puțin probabil să răspundă la conținut superficial, produs în masă.

Pe măsură ce aceștia continuă să crească și să se maturizeze, va fi interesant să vedem cum evoluează această relație cu social media și cum aceasta continuă să le modeleze viața.

Care sunt platformele ideale pentru digital marketing?

Cândva cea mai populară platformă de social media, Facebook a decăzut dramatic din punct de vedere al popularității în rândul utilizatorilor tineri. Deși există un număr copleșitor de persoane care au un cont pe Facebook, rata de utilizare a platformei scade cu fiecare an și generație nouă de utilizatori. Conform unui studiu realizat de Fanbytes, doar 7% din Gen Z își petrec majoritatea timpului pe Facebook.

Conform studiului, 34% folosesc preponderent TikTok, 25% Instagram și 21% Youtube. Chiar și în rândul persoanelor în vârstă de 24-25 de ani, care se apropie de generația Millennials, TikTok primează – în special printre bărbați. În rândul adolescentelor și femeilor parte din Gen Z, Instagram este însă platforma cu cele mai multe conturi create.

Cele mai bune practici de marketing pentru Gen Z

1.      Pune principiile pe primul loc

Atunci când interacționează cu un brand nou pe rețelele de socializare, publicul Gen Z se documentează adesea atât despre companie, cât și despre produsele sau serviciile oferite. Majoritatea dintre ei consideră că dacă un brand este transparent, acest lucru îi va îndemna să interacționeze cu acel business.

Așadar, dacă vrei să atragi clienți din această categorie de vârstă, evită strategiile de marketing care se rezumă doar la vânzare. Creează conținut calitativ, cu personalitate, care să fie explicit cu privire la valorile tale și împărtășește cât mai mult din povestea brandului tău.

De exemplu, o companie de îmbrăcăminte care dorește să se adreseze Gen Z, ar trebui să fie transparentă în ceea ce privește materialele din care sunt făcute hainele, originea lor, unde sunt fabricate produsele și în ce fel de condiții de muncă sunt făcute.

2.      Comunică pe,,limba” lor

Comunicarea este esențială. Este important să folosești un limbaj pe care Gen Z îl poate înțelege și în care se poate regăsi cu ușurință. De altfel, acesta este un prim pas pentru orice campanie bună de digital marketing – setarea unui tone of voice, cu vocabularul adecvat audienței pe care dorești să o atragi.

Bineînțeles, este important de menționat că adresabilitatea către Gen Z este un scop ce trebuie stabilit încă din stadiul incipient al unei campanii sau strategii noi, pentru a evita schimbările drastice și abordarea generală, cel puțin pe termen scurt.

Dacă nu știi sigur cum ai putea comunica în acest mod, soluțiile sunt simple:

  • Urmărește creatori de conținut care se adreseazăGen Z;
  • Observă jargonul și acronimele folosite de influenceri și utilizatori online;
  • Rămâi la curent cu trendurile de actualitate și adresează-le într-un mod cât mai amuzant și cool.

 

3.      Susține cauzele în care crezi cu adevărat

Generația Z este extrem de diversă și incluzivă. Aceasta se așteaptă ca brandurile cu care interacționează să reflecte aceste valori. De aceea, îți recomandăm să te asiguri că toate campaniile tale noi de marketing digital și non-digital se adresează mai multor categorii de persoane și exclud criterii de discriminare. Evită stereotipurile de orice fel. Această abordare te ajută să prioritizezi valorile brandului tău, prin a susține cauzele potrivite. Bineînțeles, dacă doar vei pretinde că brandul tău susține probleme sociale sau climatice, fără a acționa cu adevărat în acest sens, demograficul Gen Z ar putea observa acest lucru.

Fenomenul ,,cancel culture” a avut un impact semnificativ asupra modului în care persoanele publice și brandurile comunică sau se prezintă în spațiul online. Utilizatorii tineri sunt adesea atenți la detalii, iar dacă ad-ul tău include un mesaj, un element vizual sau decorativ cu o posibilă semnificație interpretabilă negativ, consecințele ar putea fi majore. Comunitățile online tinere, care îți urmăresc postările de pe diferite platforme, nu vor ezita să-ți boicoteze campania de marketing sau chiar întregul brand, dacă observă că ceva nu este în regulă.

Este o practică relativ comună în ziua de azi, ce poate afecta conversiile și imaginea companiei tale, pe termen lung. Atât brandurile cât și persoanele publice sunt considerate voci relevante, care pot influența publicul online și comportamentul acestuia în calitate de consumator, inclusiv în mediul offline.

Conform datelor furnizate de Forrester Technographics, aproape o treime din generația Z declară că săptămânal dau unfollow sau blochează conturile brandurilor pe rețelele de socializare.

Un articol din 2022 al Forbes este de acord cu aceste date, afirmând că „generațiile mai tinere sunt mai predispuse să facă o conexiune între impactul unei companii asupra societății și deciziile lor de cumpărături… ei analizează totul, de la practicile etice de producție la tratamentul angajaților și inițiativele ecologice”.

4.      Colaborează cu influenceri și creatori de conținut

O strategie de marketing infailibilă pentru Gen Z este să lucrezi cu persoanele în care au încredere – influencerii de pe TikTok și Instagram. Cum românii se dovedesc a fi extrem de activi, în special, pe TikTok, aceasta ar putea fi una dintre cele mai bune alegeri pentru a da startul noii tale campanii de digital marketing.

Persoanele cu vârste cuprinse între 15 și 21 de ani sunt mai predispuse să urmărească unul sau mai mulți influenceri, spre deosebire de demograficul cu vârste mai mari. În plus, 24% dintre femeile parte din Gen Z spun că, atunci când vine vorba de a afla despre produse noi pe care să le cumpere, creatorii de conținut online sunt sursa la care apelează cel mai des.

Este o modalitate foarte eficientă de a promova produsele și serviciile tale către Gen Z. Totuși, este posibil ca nu orice influencer să fie potrivit pentru imaginea și identitatea brandului tău. Înainte de a te documenta la cine poți apela pentru o posibilă colaborare, realizează un studiu de piață. Află care este audiența ta – sunt preponderant bărbați sau femei? Sunt parte din Gen Z? Dacă da, în ce categorie de vârstă se încadrează majoritatea lor? Sugestia noastră este să alegi influencerul și în funcție de industria în care activezi.

De exemplu, o creatoare de conținut care promovează de obicei produse din industria de beauty & make-up, ar putea să nu fie cea mai inspirată alegere pentru un ad despre tehnologie. Mesajul ar trebui să fie livrat de către o persoană percepută ca fiind avizată în acel domeniu, pentru a spori sentimentul de încredere.

5.      Adaptează conținutul la device-uri mobile

Gen Z este prima generație care a crescut cu smartphone-uri. De aceea, este și cea mai pricepută generație, când vine vorba despre utilizarea dispozitivelor mobile (inclusiv tablete).

Ține minte să te asiguri că site-ul tău web și campaniile de marketing digital sunt optimizate pentru mobil. Ia în considerare utilizarea tacticilor specifice pentru acest tip de device-uri, cum ar fi marketingul prin SMS și notificările tip push, pentru a ajunge la acest demografic prin device-urile pe care le utilizează cel mai frecvent.

6.      Crează conținut entertaining

Unul dintre motivele principale pentru care Gen Z urmăresc anumiți influenceri este că aceștia au un stil aparte de a produce conținut – entertaining, variat, incluziv. Fie că este vorba despre TikTok-uri, clipuri pe Youtube, vloguri, stories sau alt format, majoritatea sunt livrate într-un setup care pare personal. Cu alte cuvinte, audienței îi este indus sentimentul de familiaritate, de parcă ar asculta povestea unui prieten.

Multe branduri pot prelua și adapta această practică la propriile stiluri, servicii sau produse promovate.  De altfel, este vorba despre o generație precoce, care se folosește adesea de intuiție, umor și chiar sarcasm – deci nu ezita să le incluzi în comunicarea ta, sub o formă cool și nonșalantă.

7.      Include-i în conversație

Lumea advertising-ului și a marketing-ului s-a schimbat mult în ultimii 20 de ani. În trecut, publicul deschidea televizorul sau ziarul de dimineață și era oarecum obligat de circumstanțe să consume acel conținut, sau cel puțin să-l observe.

Generația Z a crescut și s-a maturizat odată cu internetul, iar acest lucru le-a conferit încă de la bun început o multitudine de opțiuni dintre care să aleagă. Cu alte cuvinte, este un demografic obișnuit cu acest concept de a selecta exact conținutul pe care îl consumă, cu opțiunea de a da skip ad-urilor pe Youtube sau TikTok. Implicit, sunt mai selectivi și cu brandurile favorite.

Este un motiv foarte bun pentru care atat business-urile noi, cât și cele cu vechime, au început deja să schimbe paradigma. În loc de marketing-ul tradițional, în care audienței îi este livrat conținut, brandurile au început să interacționeze mai mult cu publicul. Quizz-uri sau poll-uri pe Instagram, comentarii la clipurile utilizatorilor pe TikTok și un tone of voice prietenos și informal – aceasta este rețeta succesului, în doar câtiva pași.

Află ce părere au despre serviciile pe care le oferi și ceea ce postezi. Întreabă-i ce anume ar dori să vadă și care sunt factorii care i-ar determina să fie clienții tăi. Ca antreprenor, poate fi adesea dificil să privești lucrurile din ansamblu, în mod obiectiv. Ia în considerare viziunile fresh, creative și abordările diferite. Ai putea fi surprins de rezultate!

8.      Oferă promoții pentru produsele tale

În regulă, recunoaștem că această strategie poate funcționa cu orice generație – dar Gen Z sunt în special atrași de oferte reduse.

În mai 2022, s-a constatat că reducerile au fost motivul principal care I-au motivat pe consumatorii din Gen Z să interacționeze cu un nou brand pe social media. Totuși, de ce anumite branduri oferă deja promoții frecvent și nu au rezultatele așteptate? Răspunsul s-ar putea regăsi în imaginea și poziționarea business-ului.

O soluție ar putea fi crearea unei imagini premium pentru produsele tale. Promovează conceptul și noțiunea că oferi valoare la un preț redus, pentru o perioadă limitată. Creează sentimentul de vagă urgență, iar consumatorii vor fi înmdemnați să cumpere.

Acestea ar fi sfaturile noastre pentru digital marketing adresat Gen Z. Dacă nu știi încă sigur de unde să începi, specialiștii în social media de la Danco Vision vorbesc fluent limba acestei generații și sunt pregătiți să-ți planifice noua strategie de digital marketing! Dacă vrei să-ți duci brand-ul la următorul nivel, serviciile noastre 360 de performance marketing, SEO, graphic design și multe altele, îți stau la dispoziție!

NOUTĂȚI

Articole similare

Tipuri de trafic

Traficul reprezintă unitatea de măsură a unui website. Obiectivul oricărui site este de a atrage trafic, deoarece un număr mare de vizitatori reprezintă un număr

Citește