Metaverse basics: ce este și cum va influența viitorul multor industrii?

Încă din luna Octombrie 2021, când Mark Zuckerberg a făcut public anunțul rebranding-ului Facebook în Meta, termenul de metaverse a devenit tot mai popular și intens discutat.

Au apărut mai multe speculații privind scopul și viitorul acestui concept. S-a zvonit că ar fi următorul proiect ambițios al companiei Facebook, o strategie de marketing online sau pur și simplu următorul pas în evoluția internetului, supranumit Web 3.0. Adevărul este însă puțin diferit.

Cum metaverse-ul este o platformă în plină dezvoltare și într-o continuă ascensiune, considerăm că este important să existe un grad sporit de awareness și de informare privind subiectul. Tocmai de aceea…

Îți prezentăm metaverse basics:

Ce este metaverse-ul?

Denumirea acestuia provine din îmbinarea cuvintelor ,,meta’’ și ,,universe’’. Termenul a fost utilizat pentru prima dată în nuvela SF ,,Snow Crash’’ de Neal Stephenson, ce a prevăzut într-o mică măsură realitatea curentă a acestei lumi virtuale. Acesta este un mod adecvat de a defini și detalia ce anume este metaverse-ul. Un spațiu virtual fără granițe, ce conține o rețea de multiple lumi randate 3D, generate de computere.

În aceste lumi, deocamdată separate una de cealaltă, pot fi prezente și pot interacționa simultan multiple persoane, într-un număr nedefinit. Utilizatorii se pot întâlni și pot comunica sub forma unor avatare create și personalizate de ei. Aceștia au posibilitatea de a explora lumea virtuală în care se află, de a munci, de a se juca jocuri video sau de a realiza tranzacții.

Conceptul nu este însă tocmai nou. În Second Life (lansat în 2003) utilizatorii puteau desfășura activități similare și exact precum în cazul multor jocuri online, metaverse-ul continuă să existe, chiar și când nu ești prezent. Diferența principală constă în experiența utilizatorului, tehnologia folosită și diversitatea interacțiunilor posibile.

Aspecte principale de reținut:

  • Spațiu virtual infinit;
  • Multiple lumi virtuale existente și active tot timpul;
  • Structuri virtuale randate 3D în timp real;
  • Număr nedefinit de utilizatori;
  • Multiple posibilități de socializare, entertainment, muncă etc.

Cum poți pătrunde în această lume?

Acum că am stabilit ce anume este metaverse-ul, trebuie să adresăm o altă întrebare fundamentală și anume…

Cum poți pătrunde în acest spațiu virtual vast?

În general, tehnologiile prin care este generat și prin care poți accesa în timp real metaverse-ul sunt VR (Virtual Reality) și AR (Augmented Reality). Diferența principală între cele două platforme este simplă.

Un sistem VR poate genera și accesa spațiul virtual, experiența de utilizare desfășurându-se strict în acea lume generată realistic. AR, realitatea augmentată, îmbină elemente din realitatea virtuală și le transpune, pentru utilizator, în lumea reală. Totuși, este de reținut că metaverse-ul poate fi accesat și prin anumite platforme tradiționale, precum un PC,  o consolă de jocuri și chiar un smartphone.

Indiferent ce platformă ai decide să utilizezi, metaverse-ul promite același lucru – o îmbinare evoluată și complexă a digitalului cu lumea reală.

De exemplu, în viitorul nu foarte îndepărtat, utilizând tehnologia ochelarilor AR, am putea primi informații în timp real despre anumite restaurante, întreprinderi sau instituții publice pe lângă care am trece. Asemenea date ar putea fi afișate chiar în fața ochilor noștri, fără a fi nevoie de smartphone.

Care este legătura cu Facebook?

Facebook și-a luat angajamentul de a lansa propriul metaverse în viitorul apropiat. Anunțul a contribuit la formarea de general awareness asupra noțiunii, însă a lăsat în urma sa și anumite confuzii.

Deși metaverse-ul realizat de Facebook ar putea fi, la momentul lansării, unul dintre cele mai relevante spații virtuale de acest gen, acesta nu va fi singurul existent. Există deja multiple versiuni de metaverse, precum cele din jocurile video Fortnite, Roblox și The Sandbox sau lumi virtuale precum Decentraland.

Asemănător website-urilor ce fac parte din World Wide Web, fiecare metaverse individual, interconectat va forma unul general. Astfel, în viitor se vor putea prelua elemente virtuale dintr-un spațiu virtual în altul, realizându-se o tranziție mai ușoară pentru utilizatori.

Cum ar putea influența modul în care socializăm și muncim?

Una dintre cele mai mari curiozități legate de metaverse este cum anume va influența interacțiunile sociale. Simpla idee că am putea simți că suntem în aceeași încăpere cu persoane dintr-o locație complet diferită, depășește performanțele interacțiunilor online actuale.

Pandemia a limitat mult posibilitatea de a participa la evenimente sociale, culturale sau profesionale. Dorința de a ne îndrepta către alternative oferite de tehnologie devine tot mai evidentă. O zi onomastică, un concert, un vernisaj sau orice altă asemenea adunare pot fi desfășurate în metaverse.

Dar petrecerile și evenimentele dedicate entertainment-ului nu sunt singurele ținte. Munca în regim remote poate afecta, în timp, relațiile interpersonale. De aceea, aplicațiile dedicate meeting-urilor virtuale se dovedesc a fi o alternativă eficientă pentru companiile care au implementat deja acest sistem. De exemplu, poți avea în fața ta multiple monitoare virtuale, pe care le poți utiliza și a căror dimensiune o poți modifica oricând.

Ce impact ar putea avea în industria marketingului?

Pe lângă toate cele menționate, metaverse-ul promite și depășirea limitelor vechi ale marketingului digital. Din acest punct de vedere, direcția generală este certă: brandurile doresc să ofere consumatorilor experiențe unice, mai relevante, mai interactive, integrate într-un mod cât mai firesc în spațiul virtual pe care îl împart cu utilizatorii.

Tot mai multe branduri mari precum Balenciaga, Gucci, Nike și altele au lansat deja primele lor proiecte în metaverse. Multe dintre strategiile de marketing virtual se bazează intens pe comercializarea unor colecții de NFT-uri. Utilizatorii pot pătrunde în magazinele de high fashion virtuale și își pot personaliza avatarele, achiziționând îmbrăcăminte sub această formă, de non-fungible tokens, tranzacționate prin diferite monede crypto.

Însă promovarea unor articole de îmbrăcăminte sau încălțăminte avangardiste este doar începutul schimbărilor aduse prin marketing-ul în metaverse. Odată cu apariția platformei virtuale, au început să apară și investițiile considerabile pentru proprietăți imobiliare virtuale. Astfel iau naștere sediile virtuale ale multor companii, exact cum Danco Vision și-a achiziționat deja primul său teren în metaverse. Pe măsură ce acest mediu se va dezvolta, tehnologia necesară va deveni tot mai accesibilă pentru mai multe business-uri. Formarea unor parteneriate și colaborări între brandurile prezente în lumea virtuală nu va mai fi o practică inovatoare.

Ce sunt mai exact NFT-urile?

NFT-urile (non-fungible tokens) sunt unități de date stocate în blockchain. Acestea sunt fișiere digitale, ce pot lua multiple forme, precum poze, clipuri, gif-uri sau audio. Cea mai frecventă formă sub care pot fi regăsite însă este cea a artei digitale în 2D sau 3D.

Acestea sunt tranzacționate fie de către creatorul original, fie într-un after market, utilizând crypto monede. Deși conținutul însuși al unui NFT poate fi copiat de oricine, factorul ce diferențiază proprietarul acelui token de restul utilizatorilor este un cod unic, ce atestă originalitatea produsului achiziționat. Limitele conceptului de NFT continuă să fie depășite în fiecare zi, atât din punct de vedere al investițiilor făcute, cât și al diversității colecțiilor

Ne așteptăm ca tot mai multe business-uri să ia parte la acest nou trend anul acesta, având un potențial incredibil de exploatare, încă nedescoperit. Aceste schimbări nu urmăresc înlocuirea experiențelor din lumea reală, ci transpunerea utilizatorilor în experiențe noi, ce vor eleva noțiunea de interacțiuni online. Scopurile finale ale Metaverse-ului sunt de a ajuta oamenii să creeze o conexiune realistică, de a dezvolta comunități unite și de a contribui la evoluția multor companii.

Beneficiază acum de expertiza serviciilor 360° ale agenției Danco Vision, în materie de investiții în metaverse!

NOUTĂȚI

Articole similare