6 pași pentru prima ta afacere în online!

La fel ca oricare alt business, deschiderea unui magazin online poate fi un proces complicat, însă crearea, lansarea și managerierea unui site unde antreprenorii, designerii și creatorii de tot felul își pot vinde produsele este mai accesibilă acum ca niciodată.

Afacerile online – diverse tipuri de business care vând bunuri sau servicii online – variază ca dimensiune și domeniu, de la mașini de vânzare sau electrocasnice până la produse decorative sau alimente. Din orice perspectivă ai privi, shopping-ul online este unul dintre domeniile care a cunoscut o extindere generoasă în ultimii doi ani și asta datorită faptului că potențialii clienți își petrec acum mare parte din timp, în online.

În funcție de obiectivele tale, ai toate motivele pentru care să începi o afacere online chiar acum. La urma urmei, magazinele online oferă o mai mare flexibilitate, accesibilitate și oportunități pentru mulți antreprenori. Deci, ești gata să îți deschizi primul tău magazin?

Îți vom oferi toate informațiile și îți vom spune pas cu pas cum să îți lansezi prima ta afacere online, în cel mai scurt timp.

Ghidul tău pentru o afacere online de succes

1.    Gândește-te la tipul de afacere și alege nișa potrivită

Ar trebui să ai o idee despre tipul de afacere pe care o vei conduce, așa că începe să cercetezi piața. Descoperă cine sunt competitorii tăi și cum conduc ei afacerea respectivă: cum ajung la clienți, ce îți place la modul în care comunică sau ce ai schimba. 

Gândește-te la cât mai multe idei de afaceri și de posibilități și găsește factorul diferențiator, deoarece comerțul electronic a înregistrat o creștere atât de rapidă, încât te vei confrunta cu o concurență acerbă.

Vei vinde produse sau servicii? Dacă vinzi produse, sunt fizice sau digitale? De unde vei procura produsele? În acest sens, va trebui, de asemenea, să te gândești la tipul de model de afaceri pe care vrei să mergi – vei oferi produse individuale, pachete, abonamente sau altceva?

Deși extinderea comerțului online reprezintă un mare avantaj pentru cei care doresc să învețe cum să înceapă o afacere în online, înseamnă totodată și mai multă concurență. De aceea e importantă cercetarea concurenței și găsirea unui domeniu în care să îți poți face cunoscut brandul și să poți avea succes în vânzarea produselor și serviciilor.

2.    Ce tipuri de produse vrei sa vinzi?

Acum că ai o idee pentru afacerea ta, trebuie să-ți dai seama dacă o și poți pune în practică. Cu alte cuvinte, trebuie să vezi dacă afacerea ta va fi viabilă.

Pentru a valida succesul comercializării produselor/serviciilor tale, te poți folosi de câteva criterii care pot fi împărțite în doua categorii principale: bazate pe piață și bazate pe produs.

Criterii bazate pe piață

Aceștia sunt factorii de piață care îți vor influența produsul și modelul de afaceri. Astfel vei analiza:

  • Dimensiunea pieței și cererea pentru produsul/serviciul tău
  • Cine sunt concurenții tăi
  • Este aceasta o tendință, o piață în creștere sau o piață plată
  • Cine sunt clienții tăi țintă

Criterii bazate pe produs

Odată ce ai o idee despre direcția în care se îndreaptă piața și către cine te adresezi, puteți trece la următorul set de criterii. Asa ca ai in vedere urmatoarele aspecte:

  • Prețul potențial de vânzare
  • Potentialul markup (diferența de preț între costul de producere al unui bun sau serviciu și prețul de vânzare al acestuia)
  • Câte tipuri de produse vei avea
  • Dacă vei oferi un abonament
  • Dimensiunea, greutatea și durabilitatea produsului tău, dacă vinzi ceva fizic
  • Existența fluctuațiilor sezoniere de cumpărare
  • Dacă produsul sau serviciul tău rezolvă o problema sau servește o pasiune/hobby
  • Dacă produsul tău este consumabil, de unică folosință sau perisabil
  • Dacă exista reglementări sau restricții în jurul produsului comercializat

Toate aceste criterii îți pot oferi o imagine de ansamblu despre potențialul produsului sau serviciului și te pot ajuta să eviți greșelile comune ale domeniului în care afacerea ta se situează. Dacă, după ce ai examinat toți acești factori, ai stabilit că există suficientă piață de desfacere și pentru produsul tau, înseamnă că poți trece liniștit la următorii pași pentru lansarea afacerii tale in online.

3.     Cine este publicul tău?

Pe măsură ce aduni informații despre produsele comercializate, nu uita să afli și cine va fi publicul care va cumpără acele produse. Cine este clientul tău ideal? Ce caracteristici are? Pentru a afla aceste informații, crearea unor profiluri de buyer persona ar fi un pas important.

Profilurile sunt versiuni fictive ale clienților tăi ideali care îți permit să încerci și să prezici cum se vor comporta aceștia. Cu ajutorul acestor profiluri vei putea înțelege cine este clientul tău, care este comportamentul lui și cum poți să-l convingi să aleagă produsul tău. Începe cu câteva întrebări simple:

  • Câți ani are această persoană?
  • Unde locuieste?
  • Ce venituri are?
  • Ce nevoi are?
  • Ce tip de produs l-ar putea ajuta?

De aici, vei putea deduce ce platforme online folosește și la ce tipuri de mesaje este probabil să răspundă. Aceste informații te vor ajuta să îți prezinți și să îți comercializezi produsul în mod eficient încă de la începutul lansării afacerii în online.

4.    Găsește cel mai bun nume

Găsirea unui nume potrivit pentru afacerea ta online este unul dintre cele mai provocatoare aspecte la început de drum. Va trebui să vii cu ceva care să atragă atenția, să îți descrie brandul și produsele și care, bineînțeles, să nu fie deja folosit de altcineva.

Numele brandului joacă un rol important în dezvoltarea afacerii tale și în brandingul acesteia, pentru că este elementul care va oferi tonul de comunicare, estetica magazinul, cât și tipologia consumatorului care va fi atras de afacerea/magazinul tău.

Când vine vorba de alegerea numelui, nu uita să:

  • Keep it simple – folosește cuvinte simple, scurte și la obiect
  • Te diferențiezi de ceilalți
  • Fii creativ
  • Fii original

Dacă ești în până de idei, te poți folosi de un generator automat de nume care îți poate oferi idei de nume atractive de la care să pornești sau pe care chiar să le alegi.

Odată ce ai ales un nume și te-ai asigurat că nu este folosit deja de altă companie, va trebui să înregistrezi un domeniu de activitate online. Domeniul este adresa digitală a magazinului, ce include numele brandului și extensia dorită – afacereamea.ro/.com/.shop.

5.    Structurează-ți site-ul

Arhitectura site-ului reprezintă structura de bază a magazinului online, iar felul în care arată aceasta este foarte important.

Dacă în cazul unui magazin fizic cea mai mare provocare este atragerea clienților în magazin, la un magazin online partea cu adevărat dificilă este să-i faci pe clienți să și rămână pe site, să caute mai multe produse și în cele din urma să și cumpere. Astfel, ai nevoie de un design simplu, curat și o structură clară și ușor de urmărit, fără să fie nevoie ca utilizatorul să dea multe click-uri pentru a găsi produsul/serviciul dorit.

Ține minte că, simplitatea este cheia; clienții potențiali vor răspunde bine  la o abordare care nu încarcă paginile cu zeci de detalii. Dacă un utilizator nu găsește rapid produsul de care are nevoie, cu un singur click va ieși de pe site-ul lor și va merge la concurență.

În general, un site este împărțit pe pagini și categorii. Mai jos, ai structura de bază a unui site:

  • Home page–prima impresie contează;
  • Despre noi– oferă utilizatorului câteva informații despre brandul și afacerea ta;
  • Produse/Servicii – sunt paginile care vor conține cele mai importante informatii pentru clienții tăi. Nu le ignora și adaugă pentru fiecare produs/serviciu, fotografii reprezentative și descrieri cuprinzătoare care să ofere potențialului cumpărător toate informațiile de care are nevoie pentru a face achiziția.
  • Blog– este secțiunea prin care poți atrage organic utilizatori către magazinul tău online, pentru asta ai nevoie de o strategie de conținut optimizat SEO.
  • Contact – oferă-i utilizatorului cât mai multe modalităț de a te contacta pentru informații suplimentare;
  • Footer:este secțiunea de subsol ce oferă utilizatorului acces la o serie de documente importante, impuse prin lege, cum sunt:
  • Politica de retur
  • Politica de confidențialitate și GDPR
  • Politica modulelor cookies
  • Termeni și condiții de utilizare a website-ului
  • Canalele de comunicare social media – în prezent, acestea reprezintă o parte importantă a prezenței tale în online
  • Formular/buton de newsletter – dacă ai în plan să folosești email marketing.

Dintre cele amintite mai sus, cel mai important este să acorzi importanță sporită paginilor de produs și să incluzi toate informațiile de care utilizatorii au nevoie –  prețuri cu sau fără TVA, caracteristicile produselor, galerie de imagini, termen de garanție, detalii despre livrare, informații despre stoc. Poți oferi clienților posibilitatea să lase un review de produs, pentru că sunt apreciate de către utilizatori. De asemenea, nu uita de cele mai importante elemente care definesc un magazine online și anume:

  • Pagina de checkout, pas cu pas:
  • Coșul de cumpărături– clientul are în coș toate produsele alese, cu prețuri și cantități;
  • Datele de facturare –alege între persoană fizică sau juridică și completează formularul;
  • Adresa de livrare;
  • Opțiuni de livrare- fiecare cu costul său.

6.    Promovează-ți afacerea online

Șii..am ajuns la final! Acum că produsele/serviciile tale sunt la un click distanță și site-ul tău funcționează corespunzător, ești gata să “primești” primii tai clienți. Iar pentru a face acest lucru, desigur, va trebui să îți promovezi prima ta afacere online prin diferite strategii de marketing.

Fie că alegi promovarea Google Ads, Facebook Ads, prin canalele de Social Media sau clasica promovare prin recomandări, profită de toate instrumentele de marketing online și descoperă care funcționează cel mai bine pentru tipul tău de afacere.

Pe măsură ce afacerea ta online se dezvoltă, poți urmări, să analizezi și să schimbi strategia de marketing pentru a găsi “rețeta” care funcționează cel mai bine pentru businessul tău online.

Dacă acest ghid nu ți-a răspuns la toate întrebările, nu ezita să ne contactezi! Suntem aici să-ți ghidăm pașii în digital, dar nu numai, oferindu-ți toate informațiile de care ai nevoie, fie că ești la început de drum sau îți dorești o nouă perspectivă  asupra business-ului tău.

Ești gata pentru prima ta afacere online?

Mult success și spor la conversii!

NOUTĂȚI

Articole similare

Ce face un PPC specialist?

PPC sau Pay Per Click reprezintă o strategie de marketing digital prin intermediul căreia se plasează anunțuri în motoarele de căutare, menite să sporească traficul

Citește