Ce este inteligența artificială și cum ne poate ajuta?

Cuprins

În ultimii ani, inteligența artificială a devenit din ce în ce mai relevantă în multe domenii, inclusiv în digital marketing, SEO, web development și graphic design. Această tehnologie constă în capacitatea unui software (sau a mai multora) de a învăța și de a efectua sarcini, care în mod tradițional, sunt îndeplinite de către specialiști.

Acest subiect a devenit tot mai controversat în ultimele luni, ca urmare a apariției unor platforme capabile să ușureze considerabil anumite procese și servicii. De aceea, este momentul ideal să aprofundăm topicul. În acest articol, vom examina mai îndeaproape ce este inteligența artificială și cum poate fi utilizată pentru a eleva anumite servicii sau performanțe, pentru a facilita obținerea unor rezultate mai bune.

Ce este inteligența artificială?

Așa cum am menționat, inteligența artificială este un sistem care îi permite unui program să învețe și să efectueze sarcini complexe. Acest lucru este realizat prin utilizarea algoritmilor de învățare automată și de procesare a limbajului natural, factori care permit acestor platforme să analizeze și să înțeleagă anumite date online, să ia decizii și să execute sarcini.

Deși conceptul de inteligență artificială există de mult timp, tehnologia a avansat considerabil în ultimii ani, datorită creșterii capacității de procesare a datelor și a dezvoltării unor noi modele de învățare automatizată. Astăzi, inteligența artificială este utilizată într-o gamă largă de procese, servicii și produse. De la mașini conduse în mod autonom și asistenți virtuali, până la detectarea fraudelor și îmbunătățirea eficienței operaționale în afaceri, putem observa o dependență tot mai mare față de inteligența artificială. Evident, subiectul cel mai controversat, în ultima vreme, este Chat GPT.

Astfel de programe se fac remarcate prin exactitatea informațiilor, viteza de procesare și de redare a răspunsurilor, precum și naturalețea vocabularului utilizat. Din punct de vedere al flexibilității în exprimare, un software AI avansat este capabil să replice diferite tonuri și nuanțe afective ale textelor generate, analizând exprimările folosite chiar de către utilizatori. În plus, procesul de ,,umanizare” al acestor programe este vizibil, deoarece sunt capabile să glumească și să scrie versuri pentru poezii sau melodii.

Scurtă istorie a inteligenței artificiale

Istoria inteligenței artificiale începe de la mijlocul secolului al XX-lea, primele idei și concepte apărând în anii 1940 și 1950. Termenul de „inteligență artificială” a fost inventat în 1956 de John McCarthy, Marvin Minsky, Nathaniel Rochester și Claude Shannon la Conferința de la Dartmouth, care este considerată a fi locul de naștere al AI.

În primii ani, cercetătorii s-au concentrat pe dezvoltarea de programe care să simuleze raționamentul uman și rezolvarea problemelor într-un mod cât mai natural. Primul program de inteligență artificială a fost creat în 1951, în esență un joc de dame pentru calculatorul Ferranti Mark I.

În anii 1980 și 1990, cercetarea în domeniul inteligenței artificiale s-a orientat către sistemele profesioniste, care puteau oferi cunoștințe și sfaturi în domenii specializate, precum medicina și finanțele. Cu toate acestea, limitările primelor sisteme AI au devenit evidente, deoarece acestea erau adesea incapabile să se adapteze la situații noi și nu aveau capacitatea de a învăța din experiența acumulată.

Cât de avansat este ChatGPT?

Programul dezvoltat de OpenAI, acum în colaborare cu Google, a fost programat pentru a deține cunoștințe din aproape orice domeniu. Mai exact, baza de date a acestui software include articole de blog, întregi cărți digitale și chiar informații de pe Wikipedia.

Deși în prezent, nu se știe cu exactitate lista completă de resurse pentru ChatGPT, un lucru este cert – acesta are peste 300 de miliarde de cuvinte introduse în baza de date. Cum cererea pentru utilizarea sa este tot mai intensă pe zi ce trece, update-urile, îmbunătățirile și optimizarea sa nu se vor opri prea curând.

Cum ne poate ajuta inteligența artificială în serviciile de digital marketing 360°?

Serviciile de marketing online, SEO, web development și graphic design pot beneficia de utilizarea inteligenței artificiale într-o serie de moduri. Iată câteva exemple:

Personalizarea conținutului și a experienței utilizatorului

Inteligența artificială poate fi utilizată pentru a crea experiențe personalizate pentru utilizatorii de pe site-uri web sau în cadrul campaniilor de marketing. De exemplu, un site web de comerț online poate utiliza algoritmi de recomandare, pentru a sugera produse care sunt relevante pentru istoricul de cumpărare al utilizatorului sau pentru preferințele sale personale. Este o funcție ce se poate folosi de cookies, cât timp utilizatorul își acordă consimțământul pentru ca ad-urile să fie personalizate conform intereselor și căutărilor sale.

În plus, algoritmii capabili să învețe singuri anumite practici, pot fi utilizați pentru a analiza comportamentul utilizatorilor și pentru a oferi sugestii pentru îmbunătățirea experienței acestora. Site-ul tău este indexat în Google, cu un design atractiv, dar bounce rate-ul este în continuare mult prea pare? Un AI precum ChatGPT sau Jasper ți-ar putea oferi multiple soluții viabile, pentru a rezolva problema în timp record, cu ajutorul unor specialiști. Trebuie să ai în vedere, însă, că Jasper este un AI focusat pe crearea de conținut, nu pe oferirea unor soluții la problemele utilizatorilor.

Automatizarea proceselor de digital marketing

Inteligența artificială poate fi utilizată pentru a automatiza multe procese de marketing, cum ar fi trimiterea de e-mailuri personalizate sau gestionarea campaniilor de publicitate. Aceasta poate ajuta la reducerea timpului și a efortului necesare pentru a efectua aceste sarcini, permițând specialiștilor să se concentreze mai mult pe dezvoltarea strategiilor de marketing.

Cu indicații suficient de exacte, ChatGPT și alte programe asemănătoare îți pot genera tot conținutul necesar pentru un calendar editorial de Social Media. Totuși, este nevoie de implicarea unui copywriter, care va ști să adapteze TOV-ul (tone of voice) acelui text, la particularitățile brandului tău. Un AI îți poate genera conținut, dar are nevoie în continuare de îndrumare umană.

Folosirea inteligenței artificiale pentru optimizare SEO

În ceea ce privește SEO, inteligența artificială poate fi utilizată pentru a ajuta la îmbunătățirea poziției site-ului tău, în clasamentele motoarelor de căutare. De exemplu, algoritmii pe bază de învățare automată, pot fi utilizați pentru a identifica cuvinte cheie relevante și pentru a optimiza conținutul website-ului conform acestora.

De asemenea, inteligența artificială poate fi utilizată pentru a analiza competiția unui brand și pentru a identifica strategiile de SEO care funcționează cel mai bine, la ora actuală. Este important de reținut însă că fiecare AI are o bază de date actualizată până la o dată anume. Dacă informația pe care o cauți este mult prea recentă, aceasta ar putea să nu se regăsească în datele generate de program.

O abilitate care se poate dovedi utilă, este cea de a prezice viitoare trenduri și tendințe, inclusiv în materie de SEO și algoritm al motorului de căutare. Aceste previziuni se bazează pe evoluția SEO de-a lungul anilor, până la data ultimelor actualizări, la care are acces platforma. Totuși, ar putea fi un început promițător pentru orice specialist SEO, pentru a îmbina abilitățile inteligenței artificiale cu experiența profesională acumulată.

Ce este inteligența artificială pentru web development?

Răspunsul scurt ar putea fi: un mentor și un ajutor de nădejde. Platforme precum ChatGPT se dovedesc a fi fluente în multiple limbaje de programare – HTML, CSS, Javascript, Python și multe altele. Ba mai mult, putem descoperi exemple concrete de utilizatori care au solicitat generarea întregului cod pentru aplicații de mobile.

Inteligența artificială este, de asemenea, o resursă utilă pentru novicii acestei industrii, care doresc să învețe cât mai ușor bazele programării. Totuși, trebuie să ai în vedere anumite aspecte:

  • Este nevoie de un web developer pentru a soluționa anumite bug-uri sau alte probleme întâmpinate;
  • Odată confruntat cu verificarea unui cod preexistent, chiar și cele mai bune programe de AI ar putea interpreta, în mod eronat, că există greșeli în acel cod;
  • Nivelul de personalizare al codului generat de inteligența artificială este limitat. Dacă proiectul tău implică crearea unui website complex, cu zeci de pagini web, imagini, fonturi diferite, animații și texte dedicate, recomandarea noastră este să apelezi la servicii de specialitate în acest sens.

Este job-ul tău amenințat de implementarea inteligenței artificiale?

Pornind de la pamfletele secolului XIX, la filmele science fiction din anii ’80 și până în ziua de azi, multe persoane au fost fascinate de viziunea asupra viitorului. Există o listă extensivă de filme și cărți consacrate, care prezintă o viziune asupra realității în care individul de rând a fost înlocuit de roboți, iar omenirea pe care o cunoaștem a apus.

Deși acestea aduc în discuție un punct de vedere interesant, este important să rămânem ancorați în prezent și în abilitățile tehnologiei din zilele noastre. Faptul că AI-ul evoluează tot mai mult, este un aspect indiscutabil. Totuși, acesta trebuie privit ca ceea ce este cu adevărat – un software creat de oameni, pentru oameni.

În stadiul actual, poate fi comparat cu un motor de căutare. Diferența este că acesta îți generează răspunsuri și conținutul dorit în mod direct, fără a-ți oferi alternativele de site-uri pe care să le accesezi. Practic, este eliminat procesul de research din partea utilizatorului. Este adevărat că AI-ul este capabil să genereze texte complexe, linii de cod în multiple limbaje de programare și poate ajuta pe oricine să dezvolte skill-uri noi sau să rezolve anumite probleme locale.

Însă, fără know how-ul și experiența unui specialist din domeniu, soluțiile generate se pot dovedi a fi greu de implementat, în special dacă nu cunoști potențialele riscuri asociate. ChatGPT este capabil să îți scrie codul pentru o pagină web în HTML, CSS și chiar Javascript, dar utilizatorul de rând nu va ajunge prea departe cu acesta, în special după ce va întâmpina primele bug-uri.

În privința serviciilor de design, situația inteligenței artificiale este mult mai precară. În prezent, există un număr redus de programe capabile să randeze rezultate personalizate, conform cerințelor tale, care să aibă și o anumită coerență a stilului și clarității. Dacă ai nevoie de un logo personalizat pentru brandul tău, procesul devine tot mai complicat. Scrisul produs de program este întotdeauna neclar, fontul nu este consecvent, iar rezultatele generate nu vor fi reproduse a doua oară cu exactitate.

Pe scurt, nu există încă un AI care să concureze cu abilitățile unui designer care operează cu programe din pachetul Adobe. Nu ai motive să te temi că locul tău de muncă ar fi în pericol sau pe cale de dispariție, deoarece niciun program nu poate echivala performanțele umane. Din contră, AI-ul este o simplă ,,unealtă”, menită să eficientizeze anumite procese și timpul alocat acestora.

Cum rămâne cu drepturile de autor și factorul etic al muncii prestate?

De la descoperirea electricității, a vaccinului împotriva pojarului și invenția internetului, până în ziua de azi, omenirea s-a regăsit de nenumărate ori la o răscruce, din punct de vedere etic. Polemica tradiționalismului contra modernismului se regăsește în aproape orice domeniu de activitate, inclusiv în artă, gastronomie sau tehnologie.

Pe scurt, întotdeauna vor exista susținători ai practicilor bine împământenite și adepți ai progresului. Inteligența artificială nu este o excepție al acestui fenomen cultural. Asumarea drepturilor de autor asupra conținutului generat de AI este un subiect încă nereglementat de legislația din România. Totuși, putem observa deja implementarea unor politici de 0 toleranță față de acest tip de conținut. Exemple concrete sunt companiile care menționează acest aspect în anunțurile de angajare și sistemul de învățământ din Statele Unite, care  nu le permite elevilor și studenților să se folosească de aceste programe.

Din punct de vedere etic, discuția devine tot mai subiectivă. Perspectiva asupra utilizării inteligenței artificiale depinde de anumite aspecte – este acel conținut generat complet de program, printr-un amalgam de date preluate de pe internet, prin care a fost realizat un produs finit, fără încălcarea drepturilor de autor (exemplu: un design personalizat)? Putem regăsi fragmente din textul generat, într-un website? În ce punct ar trebui notificat clientul că serviciul prestat se bazează și pe date furnizate de AI?

Toate aceste întrebări își găsesc răspunsul ambiguu într-un singur cuvânt, favorizat în multe contexte legale: depinde! Ca best practice, recomandarea noastră este de a folosi aceste platforme în mod ponderat și cu verificări constante de plagiat, dacă este vorba despre un text ce va fi folosit pe un website. Scopul final este satisfacția clientului și îndeplinirea serviciilor contractuale, dar acestea trebuie duse la bun sfârșit într-un mod etic și profesionist.

În concluzie, răspunsul la întrebările ce este inteligența artificială și de ce avem nevoie de ea, este mai simplu decât ai crede. Aceasta este doar o altă modalitate de a eficientiza anumite produse și servicii, precum și timpul de finalizare a acestora. AI-ul completează cu brio ,,peisajul” divers al internetului și gama variată de programe ce facilitează o experiență mai bună pentru utilizatori. Dacă vrei să afli mai multe despre acest subiect, precum și despre tendințele actuale în servicii 360° precum performance marketing sau SEO, te așteptăm cu drag la Danco Vision!

NOUTĂȚI

Articole similare